Knep

Behöver du bajsa men kan inte? – Då ska du äta detta

av dagensnöje
3 maj, 2019

Ibland behöver man bara bajsa men kan inte. Man har ont i magen men ändå kommer inget ut, vad är det för fel?! Jo, det är brist på fibrer. Fibrer hjälper oss smälta maten, förvandla maten till näring och slutligen ut ur kroppen i form av bajs. Därför är det väldigt viktigt att få i sig en bra mängd fibrer dagligen. Här har vi listat XX antal produkter som innehåller mycket fibrer så du slipper ha ont i magen.

Päron

Ett medelstort päron innehåller 5.5 gram fibrer. Frukten är därför perfekt som ett eftermiddags mellanmål!

Annons

Chiafrö

Chiafrön har massvis med nyttigheter. Bland annat innehåller det hela 37 gram fibrer per 100 gram.

Kikärtor

Kikärtor kan man använda mycket till; hummus, bönsallad eller varför inte göra vegetariska biffar? De hjälper dig också med maskineriet så att säga eftersom de innehåller 6,2 gram fibrer per 100 gram.

Quinoa

Quinoa är den perfekta ersättaren för ris. Det innehåller också mer fibrer på hela 6,7 gram per 100 gram kokt quinoa.

Brysselkål

Kokt brysselkål har 4,2 gram fibrer per 100 gram vilket gör det till en mycket bra grönsak att ha på tallriken.

Avokado

Guccemoleens huvudingrediens ligger på 4,8 gram fibrer per 100 gram.

Hallon

Hallon är perfekt att ha i en smoothie eller som topping på sin gröt på morgonen. Det är också bra för magen eftersom 100 gram hallon innehåller 3,7 gram fibrer.

Bildkälla: Unsplash

Havregryn

Men det är inte bara hallonen på toppen av gröten som innehåller fiber. I alla fall inte om man äter havregrynsgröt. Havregryn innehåller nämligen 10 gram fibrer per 100 gram.

Behöver dina vänner hjälp med att bajsa? Dela inlägget så dom också får reda på vad dom ska äta för att hjälpa sin mage!

Dela på Facebook
Annons